Gympl - časopis pro děti do 99 let.

30. ČÍSLO - Air Force One, Nový špionážní satelit, X-43A.

. Air Force One - víte čím létá prezident USA?

Letoun Air Force One je vlastně upravený Boeing 747-200B, kterpřepravovat prezidenta USA, jeho manželku a štáb spolupracovníků. Venkovní vzhled letounu ý má za úkol - používání od dob prezidenta J.F. Kennedyho, který chtěl, aby jeho letadlo vyjadřovalo národní barvy jsou v pPodle jeho návrh je nápis "United States of America" umístěn na trupu letounu a na ocasním říslušnost. kormidle je vlajka USA.
Firma Boeing vyrobila dva identické letouny tohoto typu v roce 1990. Létající kancelář pro prezidenta je proto neustále připravena k použití i kdyby byl jeden letoun právě v opravě. Boing 747-200B nahradil již zastaralý typ Boeing 707-320, který sloužil více než 30 let. Američtí prezidenti používají pro své lety Boeingy již od roku 1943, kdy prezident F.D. Roosevelt použil pro svoji cestu model 314 Clipper. Pokud má prezidentský letoun na palubě hlavu státu, používá vždy volací znak "Air Force One".
Létající "Oválná pracovna" se od normálního letounu stejného typu velice odlišuje. Na palubě se nachází konferenční místnost, která se používá i jako jídelna, místnosti pro prezidenta a první dámu a místo pro prezidentský personál. Další pracovna se může podle potřeby proměnit na perfektně vybavenou jednotku intenzivní péče. Palubní kuchyň dokáže připravovat jídlo až pro 100 osob. "Podpalubí" letounu je vybaveno zásobníkem se stlačeným vzduchem, takže mohou cestující s klidem dýchat i kdyby byl okolní vzduch zamořen. Ve výbavě letounu je také až 2000 jídel a přístroje, které by byly potřeba v případě krize. Nákladní prostor má vlastní přepravník zavazadel, takže je pouze minimálně závislý na pozemním personálu.

V letounu se nachází skoro 500km kabelů což je více než dvojnásobek kabeláže u normálního letounu. Kabely jsou stíněné proti elektromagnetickému pulsu, který vzniká třeba při atomovém výbuchu a jsou také stíněné proti případnému pokusu o odposlouchávání. Letoun má schopnost komunikovat s kýmkoliv na celém světě bez ohledu na svoji vlastní polohu. Může používat jak běžnou komunikaci, tak zašifrovanou. Lidé na palubě mají k dispozici 85 telefonů, samozřejmostí je také rádiový kontakt s okolními letouny i s pozemním střediskem.

Air Force One poskytuje prezidentu komfort a bezpečí. Díky možnosti tankovat za letu, je jeho dosah prakticky neomezený. Na palubě může být ubytováno až 70 pasažérů a 23 členů posádky stroje. Domovským letištěm pro Air Force One je vojenská základna Andrews.

Zdroj - Boeing

Delta 2 vynesla experimentální špionážní satelit

Špionážní satelity na oběžné dráze kolem Země se již pomalu začínají stávat běžnou věcí. Dokáží velice přesně vyfotografovat prakticky jakýkoliv předmět na povrchu Země a nebo zachytit pomocí infračidla i škrtnutí sirkou třeba někde v lese na Sibiři. Tato jejich citlivost je vyvážena menší plochou území, které dokáží v jednom okaiku sledovat a především vázne na rychlosti přenosu fotografií na Zemi. Respektive vázla, protože se U.S. Army nehodlala smířit s pomalým datovým tokem od družice na Zem a obráceně a nechala si vyvinout novou technologii. Nyní se místo rádiových vln bude k přenosu dat používat laser. Tím pádem bude možné stahovat z družic větší množství přesnějších dat.
Vlastní špionážní družice je však velice drahá, protože kromě toho, že v sobě musí mít zabudovaný přijímač i vysílač, díky kterému komunikuje s pozemním řídícím střediskem, nese především špionážní techniku, což obsahuje velice přesný fotoaparát, dnes spíše kameru, infračidla a další vybavení. Experimentovat s "ostrou" družicí se rozhodně nevyplácí, neboť i když není rozpočet U.S. Army napjatý stejně jako rozpočet naší armády, přeci jenom by jí mohla nějaká ta zbytečně utracená miliarda dolarů chybět.
V květnu proto rakety Delta 2 firmy Boeing vynesla na oběžnou dráhu družici GeoLITE, která neobsahuje špionážní vybavení, ale má za úkol pouze otestovat právě komunikační systém na principu laserových paprsků. Družice tak stála "pouhých" 130 milionů dolarů a vlastní náklady na start rakety jsou odhadovány na 50 milionů dolarů. Start se ovšem neobešel bez komplikací. Pouhých 18 sekund před zážehem motorů počítač přerušil odpočítávání, protože se podle něj na družici vyskytla porucha. Technici však velice brzy přišli celé věci na kloub - počítač se mýlil. Start byl odložen o 38 minut. Ovšem 4 minuty před druhým pokusem se do oblasti dopadu (místo vymezené v oceánu, kam by při nehodě dopadly trosky rakety) přiblížila loď. Okamžitě bylo proto zalarmováno letectvo a pobřežní stráž. Cizí loď se podařilo včas obrátit a druhý start již poté proběhl bez problémů. Sonda se dostala v pořádku na oběžnou dráhu kolem rovníku. Odtud se již pomocí vlastního motorku dostane na cílový prostor.
Co to pro nás znamená? Především opět větší dohled, protože pokud se nová technologie osvědčí, budou špionážní satelity opět výkonnější a levnější, tudíž se jich na oběžnou dráhu dostane více. Je to dobře nebo špatně? Na to si musí každý odpovědět sám.

X-43A ultrarychlé letadlo

NASA nechala vyrobit 3 prototypy nového stroje, který má být schopen dosahovat rychlosti přesahující 11.000km/h. X-43 je bezpilotní malý stroj, zkonstruovaný za účelem otestování nového pohonného systému, který by měl používat stlačený vzduch a k otestování nových materiálů. Ty jsou použity na plášť stroje. Běžně používané slitiny a kompozitové materiály by se totiž při tření o atmosféru příliš rozpálily a mohlo by dojít k poškození i vnitřních komponentů letounu.

První 3 prototypy mají být pouze jednoúčelové. Do vzduchu se dostanou pomocí specielně upraveného letounu B-52B. Ten odstartuje z Kalifornie a má dosáhnout výšky kolem 20 km nad zemským povrchem. Zde se od letounu odpojí raketový letoun Pegasus, který bude mít připevněn X-43 na své přídi. Ten má dosáhnout přibližně rychlosti Mach 5. Zde se odpojí X-43 a již díky svému vlastnímu motoru má dosáhnout při prvním letu rychlosti Mach 7 a při dalších letech rychlostí Mach 10 případně vyšších. Po vyčerpání celé zásoby stlačeného vzduchu má dopadnou X-43 do oceánu. Není zatím známo jakým způsobem chce NASA letoun z oceánu vylovit.
První ze tří prototypů již odstartoval, ale kvůli problémům s řízením byl zničen za letu sebedestrukčním systémem. NASA oznámila, že problémy čekala a že druhý prototyp bude na tyto problémy připraven.

Zdroj - NASA, CNN